top of page

UITLEG SPELVORMEN

ECLECTIC SPELVORM

Je speelt de eerste 9 holes en schrijft je score op de kaart. Vervolgens speel je de tweede 9 holes en zet daar ook je gewoon op de kaart. Na afloop vergelijk je de score op hole 10 met de score van hole 1. Heb je op hole 1 een score van 4 staan, en je scoort op hole 10 een 3, dan tel je de 3. Scoor je een 5 op hole 10 dan tel je de 4 van hole 1. Je telt namelijk de beste score. Zo ga je verder op hole 11, deze score vergelijk je met hole 2. Ook op hole 11 tel je weer de laagste score. Zo ga je verder, telkens vergelijken met de eerste 9 holes en steeds de laagste score tellen. Uiteindelijk tellen we alleen de beste 9 holes. Je telt het totaal van stableford punten op over de beste 9 holes.

BATTLE OF THE SEXES

Bij deze spelvorm spelen de mannen tegen de vrouwen. We proberen zo veel mogelijk 2 mannen en 2 vrouwen in een flight te zetten. Iedereen speelt gewoon individueel stableford, alle scores van de mannen worden aan het einde van de wedstrijd opgeteld en alle scores van de vrouwen. De winnaars zijn natuurlijk diegenen met de meeste stablefordpunten.

 FOURBALL BETTERBALL

Bij deze spelvorm speel je met een partner. Iedereen speelt gewoon stableford. Op elke hole wordt de beste stablefordscore van de twee partners in de laatste kolom van de kaart opgeschreven. Wel de scores van allebei de spelers op de kaart vermelden!  Je kunt fourball betterball ook in matchplay vorm spelen. Dan kijk je na iedere hole wie de beste stablefordscore heeft gemaakt, jij, je partner, of de tegenstanders. Heb jij of je partner de beste stablefordscore dan schrijf je een + op de kaart, als de tegenstanders de beste score hebben schrijf je een - op de kaart. Bij gelijke score komt er een 0 op de kaart. Na afloop tellen wie de meeste holes gewonnen heeft.

DE GEKLEURDE BAL

Bij deze spelvorm speel je in een team van 4 personen. Alle spelers spelen om beurten een gehele hole met de de gekleurde bal. De volgorde waarin gespeeld wordt staat vast en blijft de hele wedstrijd zo. De stableford punten van de gekleurde bal tellen x3. De spelers die niet aan de beurt zijn om de hole met de gekleurde bal te spelen, slaan de gehele hole met hun eigen bal. De Stablefordscore van van alle spelers wordt genoteerd. Per hole tellen 2 scores: die van de gekleurde bal en de hoogste score van een van de andere 3 spelers (zie vb). Ook het aantal slagen wordt genoteerd!! Wanneer de gekleurde bal in het water/ out of bounds/ onspeelbaar is enz. dan handelen volgens de normale regels. ​ Als de gekleurde bal na de wedstrijd wordt ingeleverd bij de wedstrijdleiding, dan worden er 5 bonuspunten bij de behaalde score opgeteld. Bij verlies van de gekleurde bal mag de Jokerbal worden ingezet. De Stablefordpunten van deze Jokerbal tellen x2. Bij inlevering van deze bal zijn geen extra bonuspunten meer te verdienen. ​ KOESTER DE GEKLEURDE BAL!!!

WALS

Bij de spelvorm wals speel je in een team. Dit team kan bestaan uit 3 of 4 personen. Op de eerste hole van de baan telt van het team de beste  stablefordscore van een van de spelers (1 score telt, de andere scores wel noteren). Bij de tweede hole tellen de twee beste stablefordscores. Bij de hole 3 tellen de drie beste stablefordscores van de spelers. Bij hole 4 telt weer één beste stablefordscore, hole 5 twee scores en hole 6 drie scores. Zo ga je door tot hole 18.

THE MAGIC THREE

The magic three gaat als volgt: Iedere speler krijgt in de wedstrijd: 1. een Mulligan, dat wil zeggen dat de speler zijn gespeelde bal kan laten vervallen en opnieuw mag spelen zonder de eerdere slag te tellen. 2. een Gimmie; Als je op de green ligt mag je de bal oppakken en dan is de bal uitgeholed, je moet er 1 slag voor bijtellen. Je hoeft dus dan niet te putten, handig als je een hele lange putt moet maken! 3. Een joker. De behaalde stablefordpunten op die hole tellen dubbel!! Voorwaarde is wel dat je van te voren op de tee  zegt : op deze hole pak ik mijn joker. Kan dus niet achteraf als je goed scoort op een hole. Moet van tevoren zijn aangekondigd!! ​Verder geldt de regel dat op 1 hole slechts 1 van de magic three gebruikt kan worden!! dus niet een gimmie en joker op dezelfde hole!!

TEXAS SCRAMBLE

Alle spelers van een team slaan af op elke hole en kiezen daarna welke bal het beste ligt. De andere ballen worden opgenomen en geplaatst binnen 1 clublengte van deze bal, maar niet dichter bij de hole. Alle spelers van een team slaan om beurten hun bal van deze positie. Vervolgens wordt opnieuw gekozen welke bal de beste ligging heeft, de anderen plaatsen hun bal binnen 1 clublengte etc.. Wordt een bal in een hazard of in de rough gekozen, dan moeten de andere spelers de bal ook van daaruit spelen. Je kunt markeren met behulp van een tee. Op de greens moet de bal geplaatst worden binnen 10 cm van de positie van de gekozen bal. De plaats van de gekozen bal dient gemarkeerd te worden. Na iedere hole wordt het aantal slagen per team genoteerd, je MOET dus helemaal uitholen. Nadat de 18 holes zijn gespeeld, worden de slagen opgeteld en het netto resultaat (totaal minus de toegekende teamhandicap) genoteerd. Bij een gelijke score telt de betere schore op de laatste 9, 6, 3 holes. Verplichting: Elke speler moet minimaal 4 afslagen doen. Dit noteer je door de score per hole bij degene die de afslag heeft gedaan te noteren. Zie onderstaand voorbeeld.

bottom of page