top of page

menu uitleg spelvormen:

uitleg eclectic

 

uitleg battle sexes

uitleg magic 3

uitleg fourball/betterball

 

uitleg De gekleurde bal

uitleg wals

 
 

 

UITLEG SPELVORMEN

 

 

 

ECLECTIC SPELVORM 

 

Je speelt de eerste 9 holes en schrijft je score op de kaart.Vervolgens speel je de tweede 9 holes en zet daar ook je scores gewoon op de kaart. Na afloop vergelijk je  de score op hole 10 met de score die je op de kaart hebt  op hole 1. Heb je op hole 1 een score van 4 staan, en je  scoort op hole 10 een 3, dan tel  je  de 3. Scoor je  een 5 op hole 10, dan tel je  de 4 van hole 1. Je  telt namelijk alleen de beste score. Zo ga je  verder op hole 11, deze score vergelijk je  met hole 2. Ook op hole 11 tel je weer de laagste score . Zo ga je verder, telkens vergelijken met de eerste 9 holes en steeds de laagste score tellen. Uiteindelijk tellen we alleen de beste 9 holes. Je telt het totaal van stablefordpunten op over de beste 9 holes.

eclectic spelvorm uitleg
battle of the sexes uitleg spelvorm

BATTLE OF THE SEXES

Bij deze spelvorm spelen de mannen tegen de vrouwen. We proberen zo veel mogelijk 2 mannen en 2 vrouwen in een flight te zetten. Iedereen speelt gewoon individueel stableford, alle scores van de mannen worden aan het einde van de wedstrijd opgeteld en alle scores van de vrouwen. De winnaars zijn natuurlijk diegenen met de meeste stablefordpunten. 

fourball betterball spelvorm uitleg

 FOURBALL BETTERBALL

Bij deze spelvorm speel je met een partner. Iedereen speelt gewoon stableford. Op elke hole wordt de beste stablefordscore van de twee partners in de laatste kolom van de kaart opgeschreven. Wel de scores van allebei de spelers op de kaart vermelden! 

Je kunt fourball betterball ook in matchplay vorm spelen. Dan kijk je na iedere hole wie de beste stablefordscore heeft gemaakt, jij, je partner, of de tegenstanders. Heb jij of je partner de beste stablefordscore dan schrijf je een + op de kaart, als de tegenstanders de beste score hebben schrijf je een - op de kaart. Bij gelijke score komt er een 0 op de kaart. Na afloop tellen wie de meeste holes gewonnen heeft.

de gekleurde bal

DE GEKLEURDE BAL

bij deze spelvorm speel je in een team van 4 personen. Alle spelers spelen om beurten een gehele hole met de de gekleurde bal. De volgorde waarin gespeeld wordt staat vast en blijft de hele wedstrijd zo. De stablefordpunten van de gekleurde bal tellen x3. De spelers die niet aan de beurt zijn om de hole met de gekleurde bal te spelen, slaan de gehele hole met hun eigen bal. De Stablefordscore van van alle spelers wordt genoteerd. Per hole tellen 2 scores: die van de gekleurde bal en de hoogste score van een van de andere 3 spelers (zie vb). Ook het aantal slagen wordt genoteerd!! Wanneer de gekleurde bal in het water/ out of bounds/ onspeelbaar is enz. dan handelen volgens de normale regels.
Als de gekleurde bal na de wedstrijd wordt ingeleverd bij de wedstrijdleiding, dan worden er 5 bonuspunen bij de behaalde score opgeteld. Bij verlies van de gekleurde bal mag de Jokerbal worden ingezet. De Stablefordpunten van deze Jokerbal tellen x2. Bij inlevering van deze bal zijn geen extra bonuspunten meer te verdienen.
KOESTER DE GEKLEURDE BAL!!!
wals

WALS

Bij de spelvorm wals speel je in een team. Dit team kan bestaan uit 3 of 4 personen. Op de eerste hole van de baan telt van het team de beste  stablefordscore van een van de spelers (1 score telt, de andere scores wel noteren).

Bij de tweede hole tellen de twee beste stablefordscores. Bij de hole 3 tellen de drie beste stablefordscores van de spelers.

Bij hole 4 telt weer één beste stablefordscore, hole 5 twee scores en hole 6 drie scores.

 

Zo ga je door tot hole 18. 

the magic three

tThe magic three gaat als volgt:

Iedere speler krijgt in de wedstrijd:

1. een Mulligan, dat wil zeggen dat de speler zijn gespeelde bal kan laten vervallen en opnieuw mag spelen zonder de eerdere slag te tellen.

2. een Gimmie; Als je op de green ligt mag je de bal oppakken en dan is de bal uitgeholed, je moet er 1 slag voor bijtellen. Je hoeft dus dan niet te putten, handig als je een hele lange putt moet maken!

3. Een joker. De behaalde stablefordpunten op die hole tellen dubbel!! Voorwaarde is wel dat je van te voren op de tee  zegt : op deze hole pak ik mijn joker. Kan dus niet achteraf als je goed scoort op een hole. Moet van tevoren zijn aangekondigd!!

Verder geldt de regel dat op 1 hole slechts 1 van de magic three gebruikt kan worden!! dus niet een gimmie en joker op dezelfde hole!!

Magic three
bottom of page